Z
dniem 16 lipca 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o
inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych (Dz. U. 2016 poz. 961).
Zgodnie
z art. 4 ust. 1 ustawy, odległość, w której mogą być lokalizowane i
budowane:
1) elektrownia wiatrowa – od budynku mieszkalnego albo budynku o
funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, oraz
2)
budynek mieszkalny albo budynek o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi
funkcja mieszkaniowa – od elektrowni wiatrowej– jest równa lub większa od
dziesięciokrotności wysokości elektrowni wiatrowej mierzonej od poziomu gruntu
do najwyższego punktu budowli, wliczając elementy techniczne, w
szczególności wirnik wraz z łopatami (całkowita wysokość elektrowni wiatrowej).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, przez
odległość, o której mowa w art. 4 ust. 1, rozumie się najkrótszy odcinek
pomiędzy:
1)
rzutem poziomym istniejącego budynku mieszkalnego albo istniejącego budynku o
funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, albo
2)
granicą terenu objętego decyzją o warunkach zabudowy, o której mowa w art. 4
ust. 2 pkt 2 i w art. 59 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o
planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zwaną dalej „decyzją WZ”,
dotyczącą inwestycji, o której mowa w pkt 1, na którym możliwa jest
lokalizacja tej inwestycji, albo
3)
linią rozgraniczającą teren, którego sposób zagospodarowania określony w planie
miejscowym dopuszcza realizację inwestycji, o której mowa w pkt 1,a:
4)
okręgiem, którego promień jest równy połowie średnicy wirnika wraz z łopatami,
a środek jest środkiem okręgu opisanego na obrysie wieży istniejącej
elektrowni wiatrowej, albo
5)
linią rozgraniczającą teren, którego sposób zagospodarowania określony w planie
miejscowym dopuszcza budowę elektrowni wiatrowej.
Ponadto,
przez obiekty budowlane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, rozumie się również
obiekty budowlane objęte decyzją o pozwoleniu na budowę albo zgłoszeniem,
wobec którego organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wniósł
sprzeciwu.
Jednocześnie,
zgodnie z art. 6 pkt 1 odległość określoną zgodnie z art. 4 uwzględniają
organy gminy przy sporządzaniu oraz uchwalaniu studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy albo jego zmiany.
Jak
wynika z powyższych rozwiązań prawnych, odległość, o której mowa w art. 4 ust.
1, dotyczy zarówno obiektów istniejących jak i planowanych, (dla
których wydano decyzję o pozwoleniu na budowę bądź których lokalizację ustalono
w planie miejscowym linią rozgraniczającą terenu, lub w decyzji o
warunkach zabudowy w odniesieniu do zabudowy mieszkaniowej). Jednocześnie
należy podkreślić, że przepisy te zgodnie z art. 4 znajdują zastosowanie
zarówno w przypadku lokalizacji elektrowni wiatrowej, jak również zabudowy mieszkaniowej.
Analiza
powyższych rozwiązań prawnych pozwala wyszczególnić przy lokalizacji zabudowy
mieszkaniowej kilka możliwych sytuacji, tj.:
1)
w odniesieniu do istniejących elektrowni wiatrowych − lokalizacja zabudowy
mieszkaniowej po upływie terminu, o którym mowa w art. 14 ust. 2 oraz art.15
ust. 8, tj. po upływie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (czyli po 15
lipca 2019 r.), nie będzie możliwa w odległości mniejszej niż
dziesięciokrotność wysokości całkowitej elektrowni wiatrowej. W tym
przypadku, gminy chcąc dopuścić lokalizację zabudowy mieszkaniowej w
odległości mniejszej niż "odległość 10h", do dnia 15 lipca 2019 r.
powinny uchwalić plany zagospodarowania przestrzennego (ewentualnie ustalić
warunki zabudowy w drodze decyzji o warunkach zabudowy). Zwrócić przy
tym uwagę należy, że uchwalenie planu nie będzie możliwe dla obszarów, dla
których ustalenia studium nie dopuszczają lokalizacji zabudowy mieszkaniowej –
w odniesieniu do tego dokumentu nie przewidziano przepisów przejściowych,
dopuszczających lokalizację zabudowy mieszkaniowej w odległości mniejszej niż
„10H”.
2) w odniesieniu do elektrowni wiatrowych (dla których nie wydano PnB), których
lokalizację określa linia rozgraniczająca terenu ustalona w planie miejscowym -
lokalizacja zabudowy mieszkaniowej po dniu 15 lipca 2019 r., nie będzie
możliwa w odległości mniejszej niż dziesięciokrotność (prawnie dopuszczalnej)
wysokości całkowitej elektrowni wiatrowej, określonej na podstawie art. 4
w zw. z art. 5 ustawy, tj. w odległości mniejszej niż istniejąca
odległość między linią rozgraniczającą terenu lokalizacji elektrowni, określoną
na rysunku planu, a najbliższą zabudową mieszkaniową - istniejącą bądź
planowaną (której lokalizację wyznaczają granice terenu inwestycji
ustalone w decyzji o warunkach zabudowy bądź linie rozgraniczające terenu,
ustalone na rysunku planu miejscowego). Podkreślenia wymaga, że wydanie decyzji
o warunkach zabudowy dla zabudowy mieszkaniowej po 15 lipca 2019 r.,
skutkującej zmniejszeniem istniejącej odległości pomiędzy planowaną elektrownią
wiatrową, a najbliższą zabudową mieszkaniową (istniejącą bądź planowaną),
będzie bezpośrednio kształtować prawnie określone warunki zabudowy terenu
lokalizacji elektrowni wiatrowej, wynikające z ustaleń planu, skutkując w
konsekwencji ograniczeniem parametru wysokości elektrowni. Takie ograniczenie,
będące następstwem wydania decyzji administracyjnej, z punktu widzenia
przepisów ustawy oraz obowiązujących przepisów odrębnych, nie jest możliwe, zaś
wydana decyzja będzie niezgodna z przepisami odrębnymi, tj. z art. 4 w zw. z
art. 5 ustawy. W analizowanej sytuacji dopuszczenie lokalizacji zabudowy
mieszkaniowej w bliższej odległości będzie natomiast możliwe w przypadku zmiany
planu oraz parametru wysokości elektrowni wiatrowej.
3)
w odniesieniu do elektrowni wiatrowych, dla których wydano prawomocne PnB,
„nieskonsumowane” do dnia 15 lipca 2019 r. pozwoleniem na użytkowanie – w tym
przypadku lokalizacja zabudowy mieszkaniowej możliwa będzie również po dniu 15
lipca 2019 r., gdyż na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy, PnB wydane przed
dniem wejścia w życie ustawy (bądź w trakcie jej obowiązywania) dla których w
ciągu 3 lat od dnia wejścia w życie ustawy nie uzyskano pozwolenia na
użytkowanie, tracą moc. W analizowanej sytuacji warto zwrócić uwagę na
pojawiające się problemy w zakresie oceny co do konieczności opracowania planu
zagospodarowania przestrzennego dla lokalizacji zabudowy mieszkaniowej, gdyż z
jednej strony ewentualna zwłoka w opracowaniu planu - w przypadku uzyskania
przez inwestora elektrowni wiatrowych do dnia 15 lipca 2019 r. pozwolenia na
użytkowanie - skutkować może nieuchwaleniem dokumentu w wymaganym terminie, zaś
z drugiej strony ewentualne opracowanie oraz uchwalenie dokumentu - w przypadku
nieuzyskania przez inwestora pozwolenia na użytkowanie w wymaganym terminie -
okazać się może "bezcelowe".
Niezależnie
od tych rozważań, jedną ze wskazówek co do konieczności opracowania planu
zagospodarowania przestrzennego dla zabudowy mieszkaniowej są coroczne
rozporządzenia Ministra Energii w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii
elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, która może być sprzedana w drodze
aukcji w danym roku, gdyż to od nich zależą realne możliwości realizacji
elektrowni wiatrowych, a co za tym idzie uzyskania pozwolenia na użytkowanie.
4) w odniesieniu do elektrowni wiatrowych, dla których wydano prawomocne PnB,
„skonsumowane” do dnia 15 lipca 2019 r. pozwoleniem na użytkowanie – w tym
przypadku lokalizacja zabudowy mieszkaniowej po dniu 15 lipca 2019 r., nie
będzie możliwa w odległości mniejszej niż dziesięciokrotność wysokości
całkowitej elektrowni wiatrowej.
5) w odniesieniu do elektrowni wiatrowych, dla
których wszczęto i zawieszono postępowanie w sprawie uzyskania PnB przed dniem
wejścia ustawy w życie – w tym przypadku, podobnie jak w sytuacji obowiązywania
planu, po dniu 15 lipca 2019 r. nie będzie możliwości lokalizacji zabudowy
mieszkaniowej w odległości mniejszej, niż istniejąca odległość między linią
rozgraniczającą terenu lokalizacji elektrowni wiatrowej w planie, a najbliżej
zlokalizowaną zabudową mieszkaniową (o ile nie zmieniono planu i parametru
wysokości elektrowni wiatrowej), przy czym należy mieć na uwadze, że jeśli
inwestor na dzień wejścia ustawy w życie dysponował decyzją środowiskową,
obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego bądź planem, który przed
wejściem ustawy w życie został wyłożony do publicznego wglądu, to istnieje
prawna możliwość uzyskania pozwolenia na budowę także po dniu wejścia ustawy w
życie, przy czym pozwolenie traci moc, jeśli do dnia 15 lipca 2019 r. nie
uzyskano pozwolenia na użytkowanie.
Na podstawie art. 14 ust. 2 postępowania w przedmiocie wydania decyzji
WZ, dotyczące budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej, w skład
której wchodzi funkcja mieszkaniowa, wszczęte po dniu wejścia w życie ustawy
prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych przez 36 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy. Na podstawie art. 15 ust. 8 w ciągu 36 miesięcy od dnia
wejścia w życie ustawy dopuszcza się uchwalanie planów miejscowych
przewidujących lokalizację budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji
mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, na podstawie przepisów
dotychczasowych.
1) elektrownia wiatrowa – od budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, oraz
2) budynek mieszkalny albo budynek o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa – od elektrowni wiatrowej– jest równa lub większa od dziesięciokrotności wysokości elektrowni wiatrowej mierzonej od poziomu gruntu do najwyższego punktu budowli, wliczając elementy techniczne, w szczególności wirnik wraz z łopatami (całkowita wysokość elektrowni wiatrowej).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, przez odległość, o której mowa w art. 4 ust. 1, rozumie się najkrótszy odcinek pomiędzy:
2) w odniesieniu do elektrowni wiatrowych (dla których nie wydano PnB), których lokalizację określa linia rozgraniczająca terenu ustalona w planie miejscowym - lokalizacja zabudowy mieszkaniowej po dniu 15 lipca 2019 r., nie będzie możliwa w odległości mniejszej niż dziesięciokrotność (prawnie dopuszczalnej) wysokości całkowitej elektrowni wiatrowej, określonej na podstawie art. 4 w zw. z art. 5 ustawy, tj. w odległości mniejszej niż istniejąca odległość między linią rozgraniczającą terenu lokalizacji elektrowni, określoną na rysunku planu, a najbliższą zabudową mieszkaniową - istniejącą bądź planowaną (której lokalizację wyznaczają granice terenu inwestycji ustalone w decyzji o warunkach zabudowy bądź linie rozgraniczające terenu, ustalone na rysunku planu miejscowego). Podkreślenia wymaga, że wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla zabudowy mieszkaniowej po 15 lipca 2019 r., skutkującej zmniejszeniem istniejącej odległości pomiędzy planowaną elektrownią wiatrową, a najbliższą zabudową mieszkaniową (istniejącą bądź planowaną), będzie bezpośrednio kształtować prawnie określone warunki zabudowy terenu lokalizacji elektrowni wiatrowej, wynikające z ustaleń planu, skutkując w konsekwencji ograniczeniem parametru wysokości elektrowni. Takie ograniczenie, będące następstwem wydania decyzji administracyjnej, z punktu widzenia przepisów ustawy oraz obowiązujących przepisów odrębnych, nie jest możliwe, zaś wydana decyzja będzie niezgodna z przepisami odrębnymi, tj. z art. 4 w zw. z art. 5 ustawy. W analizowanej sytuacji dopuszczenie lokalizacji zabudowy mieszkaniowej w bliższej odległości będzie natomiast możliwe w przypadku zmiany planu oraz parametru wysokości elektrowni wiatrowej.
4) w odniesieniu do elektrowni wiatrowych, dla których wydano prawomocne PnB, „skonsumowane” do dnia 15 lipca 2019 r. pozwoleniem na użytkowanie – w tym przypadku lokalizacja zabudowy mieszkaniowej po dniu 15 lipca 2019 r., nie będzie możliwa w odległości mniejszej niż dziesięciokrotność wysokości całkowitej elektrowni wiatrowej.
Na podstawie art. 14 ust. 2 postępowania w przedmiocie wydania decyzji WZ, dotyczące budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, wszczęte po dniu wejścia w życie ustawy prowadzi się na podstawie przepisów dotychczasowych przez 36 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy. Na podstawie art. 15 ust. 8 w ciągu 36 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy dopuszcza się uchwalanie planów miejscowych przewidujących lokalizację budynku mieszkalnego albo budynku o funkcji mieszanej, w skład której wchodzi funkcja mieszkaniowa, na podstawie przepisów dotychczasowych.
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńJa całkowicie się na takich przepisach o nieruchomościach nie znam więc ciężko jest mi cokolwiek powiedzieć. Jak czytałem również o umowie deweloperskiej https://www.eurostyl.com.pl/blog/czym-jest-umowa-deweloperska-jak-wyglada-umowa-z-deweloperem-wyjasniamy to moim zdaniem jest to bardzo ważna kwestia kiedy decydujemy się na zakup mieszkania z rynku pierwotnego.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńprawnik rzeszów - Jesteśmy prawnik-rzeszow.biz, kancelarią prawną z siedzibą w Rzeszowie. Jesteśmy małą kancelarią, dopiero zaczynamy swoją działalność, dlatego potrzebujemy dotrzeć do większej liczby osób. Oferujemy usługi prawnicze i musimy rozpowszechnić naszą nazwę, więc jeśli masz czas, aby napisać o nas, będziemy wdzięczni. Chciałabym podziękować za poświęcony czas, ponieważ wiem, że jesteście bardzo zajęci i naprawdę to doceniamy. Jeśli masz jakieś pytania, proszę nie krępuj się pytać.
OdpowiedzUsuńPoszukujesz wysokiej jakości stolarki zewnętrznej, która spełni Twoje oczekiwania? Na pewno https://drosystems.pl/ to miejsce, gdzie znajdziesz szeroki wybór okien, drzwi i bram o doskonałej jakości i trwałości. Odwiedź stronę i przekonaj się, dlaczego Drosystems.pl jest jednym z wiodących dostawców stolarki zewnętrznej na rynku.
OdpowiedzUsuń